Inledning

Innan vi börjar vill vi prata om hur du lär dig hur du lär dig

Forskning visar att vår hjärna alltid söker efter något ovanligt, något som sticker ut.
Det första du såg på den här sidan var troligtvis Tigern (okey, den är ganska stor också). Varför har man med en Tiger i en kurs om affärssystemet Pyramid? Ja, det kan man ju fråga sig…
Men tänk dig att du är på en promenad och en Tiger hoppar fram. Vad händer i din hjärna då?
– Pulsen ökar, endorfinet flödar och du är på helspänn.
Detta vet din hjärna om, så Tigern kommer du troligtvis inte glömma 😉

Men vad gör vår hjärna med alla ”vanliga” tråkiga saker? Troligtvis kommer den inte notera dem och de kommer säkert inte förbi ”viktigt att veta”-filtret.

Tänk på hur du tänker och var uppmärksam på hur du uppmärksammar

Få av oss fick lära oss hur vi ska lära oss när vi var växte upp. Vi förväntades att lära oss, utan att riktigt ha lärt oss hur vi ska lära oss.
Men vi förutsätter att du i varje fall vill lära dig mer om Pyramid, eftersom du tar denna kurs. Men du vill troligtvis inte lägga ner för mycket tid på det.

För att få ut det mesta av kursen (gäller alla kurser du tar eller all kurslitteratur du läser) tar du själv ansvar för sin hjärna.
Tricket är att få din hjärna att tro att det du lär dig är livsviktigt. Kritiskt för ditt välmående. Lika viktigt som en hungrig Tiger. Annars kommer du gå en ständigt kamp med din hjärna som gör allt för att det du lär dig inte ska fastna.

Så hur lurar vi din hjärna till att tro att Pyramid är lika viktigt som en hungrig Tiger?

Det långsamma repetitiva inlärningssättet hur du säkert inte tid med så vi fokuserar på det snabbare sättet där vi ska försöka få din hjärnaktivitet att öka.
Studier visar att en kombination av saker som triggar flera sinnen ökar hjärnaktiviteten och dess inlärningsförmåga. T.ex. genom att kombinera texter, bilder och videos. Sedan hjälper det att ha en konverserande ton i texten istället för en torr och formell ton.
Detta ligger på oss, och om vi fixar det så är resten upp till dig 😉

Här kommer därför några tips om vad du själv kan göra och vad du bör tänka på. Kom ihåg att lyssna på din hjärna och kom fram till vad som funkar bäst för dig.

  • Sakta ner
    Ju mer du förstår ju mindre behöver du memorera.
  • Gör övningsuppgifterna
    För även egna anteckningar.
  • Gör inte allt på samma sätt
    Sitt ner, stå upp, går runt, byt stol, byt rum…
    Allt detta hjälper din hjärna att känna något och ser till att din inlärning inte är kopplad till en viss plats.
  • Sista du gör för dagen
    En del av inlärningen sker när du ”lägger ner boken” och låter din hjärna vila. Din hjärna behöver egen tid för att processa det du har lärt dig
    Du ökar din chans till att memorera saker om du inte utmanar din hjärna för mycket precis efter kursen, så låt gärna kursen vara det sista du läser och utmanar din hjärna med för dagen.
  • Drick vatten
    Den hjärna trivs bäst i ett bad av vatten.
    För låg vätskenivå i kroppen minskar din kognitiva förmåga.
  • Prata högt för dig själv
    Försök gärna förklara för dig själva (din hjärna) det du lär dig.
    Att prata aktiverar en annan del av hjärnan och ökar din inlärningsförmåga.
  • Lyssna på din hjärna
    Var lyhörd på om din hjärna blir trött och ”överhettad”.
    Om du glömmer bort det du precis läste eller lyssnade på, då är det dags för en paus.
  • Känn något
    Försök att involvera dig i övningsuppgifterna genom att relatera dem till ditt företag och din vardag.


… och du , håll utkik efter Tigern 🙂

error: OBS! Skyddad innehåll